Matko Pocieszenia, Nieba, ziemi Pani! Tobie my grzesznicy serca niesiem w dani.

I w opiekę się oddajem Starych ojców obyczajem;

Hołd Ci niesiem uwielbienia, Święta Matko Pocieszenia,

Nie opuszczaj nas!

Matko Pocieszenia, szczerą daj nam skruchę, Uproś nam u Syna łaskę i otuchę!

Ucz nas szukać Bożej woli W każdej sprawie, w każdej doli

I na straży stój sumienia! Święta Matko Pocieszenia,

Nie opuszczaj nas!

Matko Pocieszenia, życia strzeż i zdrowia. Od powietrza, wojny, ognia i przednowia!

O, przeżegnaj, jak kraj długi, Nasze prace, nasze pługi,

Strzeż naszego domu mienia! Święta Matko Pocieszenia,

Nie opuszczaj nas!

Matko Pocieszenia, wejdź w rodziny nasze, Święty pokój Boży w każde wnieś poddasze!

Wiarę ojców, miłość matek I niewinność ratuj dziatek

Wśród niewiary i zgorszenia! Święta Matko Pocieszenia,

Nie opuszczaj nas!

W naszym kościele św. Marcina przy ulicy Piwnej znajduje się nie wszystkim znany, a słynący łaskami obraz Matki Bożej Pocieszenia. Jest to obraz Matki Bożej Bolesnej. Znajduje się on w kaplicy zamykającej ciąg prawej nawy. Ten późnogotycki obraz aż do Powstania Warszawskiego znajdował się w ołtarzu głównym kościoła.

Przypuszcza się, że obraz ten powstał wraz z odbudową kościoła po pożarze w 1478 r. Istnieje wprawdzie legenda, lecz jest ona w świetle historii sztuki nieprawdopodobna, że obraz ten był darem fundatora kościoła, ks. Ziemowita III Mazowieckiego. Nie mógł on jednak powstać w II połowie XIV w.
W 1489 r. biskup poznański Uriel Górka udzielił odpustu ołtarzowi Matki Bożej Pocieszenia. Tak napisała o tym obrazie Teresa Mroczko w publikacji o sztuce Warszawy, wydanej w 1986 r.: „Kompozycja obrazu uzależniona była od pierwowzoru graficznego Mistrza ES, użytego również jako wzór m.in. do obrazu Matki Boskiej Bolesnej w klasztorze franciszkanów w Krakowie oraz obrazu benedyktynek w Staniątkach. Postacie fundatorów klęczących u stóp Maryi wyobrażają może rodzinę mieszczanina warszawskiego Kaspra Rzepechy, kolatora ołtarza, na którego prośbę obdarzono ołtarz odpustem”.
Był to obraz późnogotycki, namalowany temperą na desce. Miecz o esowatym kształcie jelca, wbity w serce Maryi, pozwala datować obraz na koniec XV w. Postać Matki Bożej, ujęta w kontrapoście, ma twarz pełną przejmującego bólu, z oczu spływają łzy. Maryję otaczają postacie czterech aniołów trzymających tzw. Arma Christi, czyli insygnia Męki Pańskiej. Złote tło obrazu zdobiły motywy roślinne, tłoczone w zaprawie.
Gdy po wojnie otrzymałyśmy ten zrujnowany niemal doszczętnie kościół, zaraz pomyślałyśmy o rekonstrukcji zniszczonego obrazu. Dokonała jej w r. 1950 malarka Zaborowska z Zakopanego na podstawie omawianej litografii. Obraz przechowywany był w Laskach, gdyż wówczas zostałyśmy z kościoła czasowo usunięte przez władze komunistyczne.
Po odzyskaniu kościoła urządzono jego wnętrze według całościowego projektu s. Almy Skrzydlewskiej, absolwentki WSSP w Poznaniu. Ten wystrój kościoła okazał się prekursorskim dziełem we współczesnej polskiej sztuce sakralnej.
Jako pierwsza ukończona została kaplica Matki Bożej Pocieszenia z tym cudownym obrazem, który został poświęcony przez Prymasa Wyszyńskiego 10 lutego 1957 r. Obok obrazu w kaplicy znajdują się cztery polichromowane odlewy z dawnego ołtarza augustiańskiego, gdyż dawniej kościół był kościołem klasztornym augustianów.
Kontynuując tradycję kultu Matki Bożej w tym wizerunku, w pierwszą sobotę po liturgicznym wspomnieniu św. Augustyna (28 sierpnia) obchodzimy Święto Matki Bożej Pocieszenia. Wtedy to rozpoczyna się nowenna, na której zakończenie, od 1981 r. przed obrazem śpiewany jest akatyst – starożytny hymn ku czci Bogurodzicy Dziewicy. Na zakończenie tej uroczystości, gdy obraz oświetlają tylko świece, śpiewana jest Bogurodzica.

***

W tym roku nowennę rozpoczynamy 2.09. Mszą św. o godz. 17:30. Zakończenie 10.09. o godz. 17:30.

Serdecznie zapraszamy do wspólnej modlitwy.

 

 

 

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close